Rozrywka stanowi nieodłączny element kultury, który przyczynia się do rozwoju
i jednocześnie napędza gospodarkę jako źródło zysku oraz sposób na promocję miast, instytucji czy inicjatyw. Rozrywka może przyjmować różne formy, współcześnie jedną z bardziej dochodowych jest branża gier komputerowych oraz wideo. Rynek gier jest zróżnicowany i otwarty na nowości, a liczba osób sięgających po tę formę zabawy wzrasta. Popularnością cieszą się przede wszystkim gry na PC, czyli komputery stacjonarne i laptopy, ale także gry konsolowe.
Założenia i efekty gier komputerowych
Z założenia gry mają stanowić głównie formę rozrywki, która pomaga oderwać się od zmartwień codzienności i pozwala na relaks, a dodatkowo umożliwia rozwój funkcji motorycznych, jak chociażby refleks. Jednak gry mogą stanowić coś więcej od prostego sposobu na zabawę. Wiele gier można potraktować, jak współczesny nośnik wartości i kultury, gdyż gry mogą edukować i bawić jednocześnie. Mowa tu nie wyłącznie o grach edukacyjnych, o prostej formie, nastawionych raczej do młodych odbiorców, ale również o popularnych i wysokodochodowych produkcjach. Fabuła gry może przekazywać informacje na temat dziedzictwa kulturowego, legend, historii.
Elementy kultury, które niegdyś stanowiły podwaliny ewolucji danej kultury i stały się zapomniane z czasem, mogą ponownie odżyć poprzez przypomnienie o nich w grach. Ludy, które wymarły, mogą ponownie cieszyć się chwałą jako bohaterowie gier. Poprzez grę młodzi ludzie mogą budować swoją świadomość różnorodności kulturowej oraz znaczenia własnej kultury. Gry niezaprzeczalnie mają także wpływ na społeczeństwo i proces socjalizacji. Poprzez gry i kontakt z drugim człowiekiem, tworząc społeczność graczy, przekazywane są cenne wartości – znaczenie przyjaźni, szacunek, rozróżnienie dobra i zła, moralność. Rozgrywka i wczucie się w prowadzonego bohatera pozwala na kształtowanie własnych emocji – współczucia, agresji, radości, altruizmu, reakcji na strach. Gra w erze postępującej cyfryzacji i komputeryzacji może stanowić nowoczesną drogę do rozwoju i edukacji.
Od kartki i papieru do maszyny
Z gier RPG narodziły się z czasem gry cRPG, czyli ich komputerowe wersje. Sytuacja w branży gier zaczęła zmieniać się niedługo po II wojnie światowej, kiedy inżynier Ralph Baer rozpoczął pracę nad realizacją pomysłu, w którym zestaw telewizyjny mógł służyć do gry. W ten sposób w 1966 roku powstał prototyp, który zapoczątkował długą drogę ku współczesnym konsolom do gier. Baer otrzymał w tym samym roku fundusze na rozwój prototypu od firmy Sander’s Associates. Baer przez kolejne cztery lata modyfikował projekt, który po zawiązaniu współpracy z firmą Magnavox stał się hitem w 1972 roku, niedługo po dopuszczeniu do oficjalnej sprzedaży. W tym momencie rozpoczęła się rewolucja gier wideo.
Kolejnym wielkim krokiem było stworzenie gry „PONG” przez spółkę Atari, którą zawiązali Nolan Bushnell i Ted Dabney. Gra szybko zyskała na uznaniu, a inne firmy zaczęły kopiować pomysł na własny użytek. Rynek bardzo szybko został zalany przez kopie „PONG”, a do gry włączyła się Japonia. Toshihiro Nishikao zaproponował coś zupełnie nowego, tworząc „Space Invaders” w 1978 rok i właśnie to rozpoczęło złotą erę gier.
Branża gier w latach 70. i 80. przeżywała rozkwit i przynosiła więcej dochodu, niż muzyka pop oraz hollywoodzkie produkcje łącznie. Następnie przyszedł czas na niewielki kryzys w branży gier. Sytuację wykorzystało japońskie Nintendo, które podbiło serca grą „Donkey Kong”, a z czasem „Mario”. Nintendo wypuściło na rynek własną wersję „game boxa” z systemem autoryzacji w celu zabezpieczenia się przez podróbkami i zapewnienia wysokiej jakości odbiorcom. Nintendo z łatwością przegoniło w sprzedaży, zyskach i popularności poprzednie prototypy konsol. To stawiało firmę w pozycji lidera w branży i niezwykle groźnej konkurencji dla pozostałych firm w branży.
Wielowymiarowe gry RPG
Lata 90. wprowadziły wielkie zmiany na rynku gier, niosąc ze sobą postęp technologiczny i rozwój komputerów. W efekcie nowe systemy operacyjne, procesory graficzne zaowocowały nowymi możliwościami, nowymi typami gier i grafiką 3D. Powstawać zaczęły gry RPG (cRPG), które dawały możliwość kreowania postaci, eksploracji świata oraz zgłębiania wątków fabularnych. Gry, jak „Final Fantasy” czy „Pokemony” robiły furorę, co dawało pogląd na popularność i wzrost wpływu gier na branżę rozrywkową. Na podstawie gier zaczęto tworzyć seriale telewizyjne, gadżety, zabawki czy komiksy. Nastąpił czas na przełomowe odkrycie, jakim okazał się napęd CD-ROM. Za PlayStation, prekursorem tego rozwiązania, poszły w ślady inne firmy. W efekcie używane dotychczas “naboje” (cartridges) zastępowały wejścia na płyty CD.
Nowoczesne oblicze gier
Ostatnim z wielkich kroków na ścieżce rozwoju gier, która prowadzi do współczesnej odsłony tego typu rozrywki był wynalazek Internetu i rozwój dystrybucji cyfrowej na przełomie XX i XXI wieku. Odbiło to znaczne piętno na grach na PC. Gry zyskały nową możliwość – grę typu multiplayer poprzez sieć internetową, zarówno w trybie kooperacji i rywalizacji między graczami.
Gracze zyskali nową formę rozrywki. Z czasem ubarwili ją przez stworzenie sposobów na modyfikowanie kodów gier w celu naprawy błędów, tworzenia alternatywnych elementów i historii w danej grze, czy stworzenia wraz ze społecznością graczy nowej gry. Proces nazywany jest tworzeniem “modów” (mods) i obecnie jest nawet bardziej popularny, niż był w początkowych latach swojego istnienia. Dzięki takiej właściwości gry, jak “Counter Strike” czy “Half-Life” zyskały dodatkowo na swojej ogromnej popularności. Obecnie gracze cieszyć się mogą zaawansowanymi technologicznie konsolami do gier ósmej generacji – m.in.: PlayStation 4, Nintendo Wii U, czy Xbox One X. Na takim etapie zaawansowania technologicznego gry przestały być jedynie formą rozrywki oraz zabawką. Producenci i twórcy skupiają się na różnorodnych walorach gry, w tym również na przekazie.